Dzisiaj o tym, jak inspirujący może być Pinterest… Niewiele można spotkać osób, które nie wiedzą, czym jest Pinterest. Korzystają z niego m. in. myślograficy szukając różnych inspiracji na notatki wizualne. Do niedawna również w ten właśnie sposób go wykorzystywałam. Teraz najczęściej szukam pomysłów/ przepisów na aktywności na lekcji matematyki. W dniu wczorajszym trafiłam na takie zdjęcie: Nie byłabym sobą, gdybym nie wstawiła zdjęcia na swoje „fejsbukowe” grupy uczniowskie. Ogromne zdziwienie wywołała u mnie natychmiastowa reakcja gimnazjalistów, którzy od razu wpisywali swoje wyniki. Oczywiście zostali nagrodzeni plusami za aktywność.   Ze strony uczniów szkoły średniej odzew był słabszy, lecz nie omieszkali okazać emocji, jakie ten obrazek może wzbudzać. Zainspirowana taką reakcją, zaczęłam się zastanawiać jak „wycisnąć” więcej z tego zdjęcia. Skoro już kąty zostały policzone, to może czas na boki? Okazuje się, że jest to idealne zadanie na zastosowanie (uproszczonego) twierdzenia sinusów. Treść zadania jakie otrzymali uczniowie szkoły średniej jest następująca: Rolka papieru toaletowego ma szerokość 9,5…

Czytaj dalej

Dzisiaj na celownik bierzemy pierwiastki. Przedstawione rozwiązania dotyczą lekcji w klasie pierwszej liceum. Wymienione propozycje można również wykorzystać podczas lekcji wprowadzających w drugiej klasie gimnazjum. Propozycja 1: w ramach przypomnienia uruchamiamy wybrane kombinacje gier (lub wszystkie) – https://goo.gl/rzcXbu Propozycja 2: po przypomnieniu definicji tzw. „perfekcyjnych pierwiastków” zwracamy uwagę na istnienie pierwiastków, których wartość możemy podać tylko w przybliżeniu np. pierwiastek z dwóch. Warto, aby uczniowie umiejscowili takie pierwiastki na osi liczbowej (może być oś zrobiona z taśmy malarskiej, aby było więcej zabawy) obliczając wcześniej na kalkulatorze ich przybliżoną wartość. Propozycja 3: przyszedł czas na konkretne obliczenia. Tutaj z pomocą przychodzi nam domino. Poziom trudności rośnie. W tym momencie uczniowie słabsi mogą stracić zapał ze względu na pierwiastki wyższych stopni i ułamki dziesiętne. Propozycja 4: najtrudniejszy moment za nami. Czas potrenować (lub wprowadzić) wzory na iloczyn pierwiastków i iloraz pierwiastków. Zachęcam do stosowania wzorów w dwie strony. Podczas tego ćwiczenia przykłady będą przyczepione na karteczkach samoprzylepnych do ściany. Treść polecenia – „Oblicz…

Czytaj dalej

Można się zainspirować… https://www.purposegames.com/game/special-triangles-trig-game    

1… 2… 3… START! Zaczyna się. Rozpoczęcie nowego roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami. Wreszcie okazja, aby dokonać całkowitej rewolucji  w swoim życiu zawodowym. O tak – od września wszystkie moje lekcje będą najciekawszymi w całej szkole. To mało, zapiszę się jeszcze na jakiś kurs angielskiego i dodatkowo (obowiązkowo!) – zadbam o swoje zdrowie. Siłownio nadciągam. Niech przyzna się ten, kto nigdy nie snuł takich ambitnych planów na wrzesień… Wrzesień dla nauczyciela (i uczniów) jest jak styczeń. Jesteśmy pełni nadziei, że tym razem będzie inaczej. Będziemy na bieżąco sprawdzać sprawdziany, wypełniać dokumentację i poprawimy nasze relacje z uczniami. Niestety, im bliżej czerwca, tym nasz zapał spada i wracamy do punktu wyjścia. Często jesteśmy zmęczeni już po pierwszych dwóch tygodniach pracy i odliczamy dni od wolnego do wolnego. Czy tak musi być? Może tym razem uda się zrealizować nasze cele? KROK 1: Zajrzyj wgłąb siebie. Określ swoje cele. Brzmi trochę jak z tych wszystkich blogów rozwojowych, jednakże bez tego…

Czytaj dalej

Ahoj! Dotarliśmy do połowy wakacji. Połowa z nas dopiero rozpocznie odpoczynek, zaś druga połowa – kończy go odzyskawszy energię po trudach ubiegłego roku szkolnego. Nieważne do jakiej z tych grup należymy, jest to dobry czas na refleksje nad własnym warsztatem pracy. Moja przygoda z analizą swojego sposobu nauczania rozpoczęła się bardzo niewinnie. Zostając wychowawcą klasy, której członkowie zawsze mieli coś do powiedzenia, przeprowadziłam krótką ankietę. Oczywiście ankieta pozostała anonimowa. Uczniowie mieli możliwość opowiedzieć, co – ich zdaniem, powinniśmy poprawić w swojej współpracy, a co im się podoba. Ogromne było moje zdziwienie, gdy do ankiet podeszli bardzo rzetelnie. Nie tylko wskazywali problemy, lecz również ich rozwiązania. W taki oto sposób powstała nasza grupa fejsbukowa, dzięki której znacznie poprawiła się komunikacja między wszystkimi członkami klasy. Postanowiłam zatem przeprowadzić podobną ankietę we wszystkich uczonych przeze mnie klasach. Składała się z czterech pytań i w takiej formie pozostała aż do ubiegłego roku szkolnego, gdy postanowiłam dokonać „twórczej kradzieży” z jednej…

Czytaj dalej

W dzisiejszym wpisie, chciałabym opowiedzieć swoją krótką przygodę z LEGO Mindstorms… Każdy z nas wie, że programowanie staje coraz bardziej pożądaną umiejętnością. Właściwie to zaczynamy uczyć programowania już od kołyski. Często przedszkolaki przychodzą do szkoły podstawowej wyposażone w elementy myślenia komputacyjnego. Tak wczesne wprowadzenie elementów programowania nie powinno nas już dziwić. Coraz częściej stawia się tą umiejętność na równi z czytaniem, pisaniem i liczeniem. Trend ten mobilizuje nas nauczycieli do rozwijania swoich umiejętności i innego spojrzenia na szkołę. Często to my – nauczyciele matematyki, zmuszeni jesteśmy zająć się wprowadzeniem programowania w naszych szkołach. Efektem tego stanu rzeczy jest przystąpienie przeze mnie (i koleżankę) do programu „Świat cyfrowy wokół nas”.. Wspomniany program ma na celu rozwijanie umiejętności programistycznych uczniów na różnym szczeblu edukacji, a narzędzie do realizacji celu to LEGO Mindstorms. Nie ukrywam swojej początkowej niechęci do uczestnictwa w  programie (która nie wynikała z braku zainteresowania, a raczej z przepracowania), jednakże z każdym szkoleniem temat coraz bardziej…

Czytaj dalej

Witajcie! Chciałabym dzisiaj poruszyć modny ostatnio temat, czyli myślografię. Z pojęciem myślenia wizualnego spotkałam się po raz pierwszy śledząc konferencję INSPIR@CJE 2016. Wówczas jedno z wystąpień dotyczyło tzw. „ryślenia”, czyli wspomnianego już myślenia wizualnego. Na czym to polega? Myślenie wizualne nic innego jak myślenie za pomocą obrazów. Pomaga w organizacji własnych myśli i jasnym ich przedstawieniu. Zatem myślografię na lekcji matematyki możemy zastosować do: ciekawie sformułowanej notatki z lekcji, kart pracy, samego procesu rozwiązywania problemu. W ubiegłym roku szkolnym starałam się przyzwyczaić uczniów do nowego sposobu notowania. Pierwszym krokiem było rysowanie wstęg.

Dzień dobry, tym razem podzielę się pomysłem na … równania wymierne. Tym tajemniczym pomysłem jest wykorzystanie komiksu podczas wprowadzającej lekcji. Poniżej znajdują się komiksy wykonane przez uczniów klasy reklamy. Dlaczego komiks? W trakcie czytania komiksu zachowujemy pewną kolejność, która niezmiernie ważna jest podczas rozwiązywania wszelkiego rodzaju równań, a w szczególności – równań wymiernych. Podczas rozwiązywania równania wymiernego trzeba pamiętać o wyznaczeniu dziedziny (o czym większość uczniów pamięta) i wykonaniu szeregu przekształceń mających na celu znalezienie tego tajemniczego „x”. Najczęściej uczniowie zapominają o tym, aby sprawdzić czy otrzymany wynik należy do dziedziny wyrażenia . Zastosowanie komiksu pomoże zmniejszyć ten problem. Jak to zrobić? Po prostu zlecić uczniom wykonanie komiksu na kartce A4. Uczniowie w ten sposób popracują także nad pracą z podręcznikiem, z którego będą zmuszeni korzystać w trakcie tworzenia komiksu. Wspomnianym uczniom klasy reklamy pomysł na lekcję bardzo się podobał. Niektórzy całkowicie z własnej woli dokończyli komiks w domu.

Witajcie! Wraz z rozpoczęciem nowego miesiąca, rozpoczął się ważny etap w życiu uczniów klasy pierwszej informatycznej naszego technikum. Otóż, poznali oni funkcje trygonometryczne w trójkącie prostokątnym. Aby przekonać uczniów do polubienia owych funkcji obejrzeliśmy film dostępny na platformie Youtube o tytule „Harry Potter i funkcje trygonometryczne kąta ostrego”. Film pomógł uczniom zaznajomić się z funkcjami trygonometrycznymi w trójkącie prostokątnym. Wprowadzenie definicji na następnej lekcji nie było trudne. Uczniowie zapamiętali definicje z filmu. Wypracowali również nawyk powracania do tabel wartości trygonometrycznych. Film tak im się spodobał, że opowiedzieli o nim innym uczniom ze szkoły. Może masz inny pomysł na wprowadzenie tego tematu? Koniecznie zostaw informację w komentarzu. 🙂 Serdecznie pozdrawiam, Magda

Witam na mojej stronie poświęconej nauczaniu matematyki. Prawdopodobnie znajdziesz tutaj inspiracje i pomysły na prowadzenie lekcji w szkole średniej.

40/40