Na wojnie

Na wojnie

Większość z nas rozpoczęło już przygotowania do nadchodzącego roku szkolnego. Z jednej strony oswajamy się z efektem reformy, uczestniczymy w szkoleniach i zebraniach oraz opracowujemy plany wszelkiego rodzaju. Natomiast z drugiej – szukamy pomysłów na pierwsze lekcje i integracje z wychowankami.

W tym roku nie wiem jacy są moi przyszli uczniowie. Z tego powodu, szukam czegoś niebanalnego i uniwersalnego. Wróciłam do nieopisanego pomysłu z zeszłego roku i zaczęłam się zastanawiać, czy mogę go ponownie wykorzystać. Wydaje mi się, że tak.

A więc – co to był za pomysł? Wpadł mi do głowy podczas lektury „Jak się nie pomylić? Czyli potęga matematycznego myślenia” Jordana Ellenberga. W książce autor opisał, między innymi, jak matematyczne myślenie przydał się podczas II Wojny Światowej.

Początkowo powitałam moich uczniów. Nie prosiłam tym razem o karteczki z imionami, gdyż znałam wszystkie twarze w sali. Po zapisaniu tematu „Lekcja organizacyjna. Zapoznanie z PZO. Jak przydała się matematyka podczas II Wojny Światowej?” oraz pytania kluczowego zawartego w temacie, omówiliśmy Przedmiotowe Zasady Oceniania. Tym razem podobne do poprzednich, ale dodatkowo zawierały opis sposobu udzielania informacji zwrotnej – dwie gwiazdy i jedno życzenie. Zajęło nam to ponad pół lekcji.

Druga część lekcji była już związana z odpowiedzią na pytanie kluczowe. Uczniowie otrzymali owiniętą łańcuchem puszkę zabezpieczoną kłódkami i trzy zestawy bardzo prostych przykładów z klasy pierwszej.

Zestawy te były pogrupowane kolorami kłódek. Dzięki poprawnie rozwiązanym przykładom, otrzymywaliśmy kody otwierające kłódki.

Zaś wewnątrz puszki czekał na uczniów list:

Udanych pierwszych lekcji wam życzę,

Magda

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *