Witajcie, dzisiaj postaram się wprowadzić was w świat flexagonów, czyli inaczej elastycznych wielokątów. Mam nadzieję, że będzie całkiem ciekawie. 🙂 O flexagonach nie słyszałam do tej pory. Zupełnie przypadkowo natknęłam się na nie poszukując informacji na temat modelu STEM/STEAM. Wtedy się zaczęło. Codziennie minimum jeden wielokąt… Czym on właściwie jest? Spróbujmy wyjaśnić to na przykładzie.   Na filmie widać sześciokąt foremny, który poprzez składanie odkrywa przez nami schowane powierzchnie. W tym przypadku są trzy różne strony. Flexagon jest płaskim modelem, którego wszystkie strony można odkryć przez składanie i obracanie. Najczęściej występującymi flexagonami są: sześciokątne i kwadratowe/prostokątne. Flexagony sześciokątne nazywamy hexaflexagonami, zaś kwadratowe lub prostokątne – tetraflexagonami. Powróćmy do flexagonu z filmu. Przedstawiony tam flexagon to hexaflexagon. Ponieważ możemy odkryć w nim trzy powierzchnie to nazwiemy go dodatkowo trihexaflexagonem. Jeżeli moglibyśmy odkryć 6 stron, to ten flexagon nazywałby się hexahexaflexagonem. Co ciekawe, hexahexaflexagon został opatentowany w 1959 roku do wykorzystania jako zabawka lub pomoc naukowa do geometrii.…

Czytaj dalej

Witajcie, tym razem będzie trochę kontrowersyjnie… A wszystko zaczęło się od pewnego wystąpienia na TEDTalks Polecam wszystkim obejrzenie prelekcji w CAŁOŚCI. Jednak mi w szczególności zapadł w pamięć fragment, gdy Przemysław Staroń nawiązuje do innego wystąpienia i mówi [22:00 – 24:00]: Nauczyciel matematyki może wejść do klasy i powiedzieć „O dzisiaj będziemy przerabiać tangens i contangens.” ale może wejść też inaczej i powiedzieć „Dzieciaki słuchajcie! W Ziemię leci asteroida! (…) Jest taki specjalny wzór, ale musimy poznać, co to jest tangens i cotangens.” Myślę, że warto się chwilę zastanowić nad tymi słowami. Po pierwsze, prelegent zwraca uwagę na istotę emocji w procesie edukacji. Po drugie  – na poczucie użyteczności. I dzisiaj będzie właśnie o (poczuciu) użyteczności wiedzy przekazywanej na lekcji matematyki. Czas wakacyjny sprzyja różnym internetowym eksploracjom. Poruszona wystąpieniem Przemysława Staronia rozpoczęłam własne poszukiwania na temat zastosowań zagadnień uczonych w szkole, a w szczególności ze szkoły średniej. Wyniki nie były zadowalające. Nie znalazłam tego, czego szukałam.…

Czytaj dalej

Witajcie, dzisiaj bardzo subiektywnie o wykorzystaniu gier i ich mechanizmów na lekcjach matematyki. Gotowi? Zaczynamy! Nie ukrywam, że ten rok szkolny był dla mnie wyjątkowy pod wieloma względami. Zainspirowana kursem neurodydaktyki wprowadzałam zmiany w organizacji zajęć i podejściu wychowawczym. Nie udałoby mi się to, gdybym nie trafiła na właściwych ludzi. Chciałabym w tym miejscu podziękować wszystkim tym, którzy przez ten rok mnie wspierali. Dziękuję. 🙂 Wróćmy do tematu. Dlaczego gry na lekcji? Przecież gry to zabawa a nie PRAWDZIWA nauka. Otóż – nie do końca. Większość z nas wie, że motywowanie może zachodzić na dwa sposoby: jesteśmy motywowani zewnętrznie (czyli tzw. kij i marchewka) oraz motywujemy się wewnętrznie. W przypadku uczenia się z motywacją zewnętrzną mamy do czynienia. gdy chcemy dostać najwyższą możliwą ocenę lub uniknąć najniższej. Natomiast głębokie uczenie się zachodzi przy motywacji wewnętrznej. Każdy z nas prawdopodobnie spotkał dziecko, które było specjalistą w dziedzinie dinozaurów lub dorosłego, który zna każdy szczegół jego ulubionego serialu…

Czytaj dalej

Witajcie, zbliżający się koniec roku szkolnego skłania do refleksji. Każdy nauczyciel zastanawia się nad tym, co się udało, co nie wyszło i co należałoby poprawić od przyszłego roku szkolnego. W tym roku szkolnym postanowiłam odejść od ankiet (była o nich mowa w jednym z postów) i poprosić moich uczniów o jedno zdanie na temat lekcji matematyki. Nie będę ukrywać, że pewne wypowiedzi nie były dla mnie zaskoczeniem – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Gdy uczniowie mają do nas zaufanie, nie boją się od czasu do czasu wspomnieć, co można byłoby poprawić na lekcji. Bardzo szanuję zdanie każdego z nich, dlatego staram się wprowadzić zmiany, jeżeli jest to tylko możliwe. Zanim opowiem, jakie są wnioski na przyszły rok szkolny, chciałabym zaznaczyć, że nie wszyscy uczniowie chcieli się wypowiedzieć i niektóre z wypowiedzi nie są na temat lekcji matematyki, lecz dotyczą relacji międzyludzkich panujących w klasie. Przejdźmy do konkretów. Od uczniów dowiedziałam się, że: na lekcji jest…

Czytaj dalej

Witajcie, dzisiaj kilka cytatów z książki „Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci” autorstwa Manfreda Spitzera. W swojej publikacji autor porusza temat wpływu nowych technologii na ludzki mózg, dostarcza praktycznych porad, jak z tym wpływem walczyć oraz wyjaśnia naturę procesu uczenia się. Kto wychodzi z założenia, że materiału, którym się zajmuje, albo nie może się nauczyć, albo tego nie chce, ten rzeczywiście opanuje go nie najlepiej. Jeśli więc nie zależy nam na tym, by coś się utrwaliło w pamięci, wtedy naprawdę zapamiętamy o wiele mniej. Stres zatem nie tylko zwiększa ryzyko pojawienia się nadciśnienia tętniczego, zawału serca, wrzodów żołądka, zaburzeń hormonalnych, zaniku mięśni i osłabienia systemu immunologicznego, lecz także prowadzi do obumierania komórek nerwowych w mózgu. Kto podczas wędrówki w górach po długim wypatrywaniu szarotki alpejskiej wreszcie ją znajdzie, nie zapomni tak prędko, gdzie i kiedy się to zdarzyło. Nawet w trakcie procesu postrzegania, czynności sprawiającej wrażenie dosyć pasywnej, aktywność naszego mózgu…

Czytaj dalej

Witajcie, tym razem chciałabym podzielić się gotowym trimino dotyczącym obliczania logarytmów. Ze względu na zróżnicowanie przykładów nie polecam wykorzystania go na pierwszej lekcji.  Uczniowie powinni być już oswojeni z definicją logarytmu. Natomiast na pierwszej lekcji można wykorzystać: krótkie quizy z khanacademy podobny quiz jeszcze jeden quiz Układanie trimino zajęło moim uczniom trochę ponad godzinę lekcyjną. Uczniowie starali się jak najwięcej liczyć w pamięci. Zdecydowanie irytował ich brak schematu, jakim mają podążać i niektórzy z nich często prosili o pomoc. Ta forma aktywności na pewno wywołała dużo emocji wśród uczonych przeze mnie licealistów. W trakcie wykonywania swojego zadania, uczniowie rozwijali także umiejętność pracy w grupie. definicja_logarytmu_trimino definicja_logarytmu_trimino_rozwiązanie Gorąco pozdrawiam, Magda

Witajcie, dzisiaj szybko podrzucam materiały do lekcji wprowadzającej z graniastosłupów. Zachęcam do skorzystania z poniższych ćwiczeń tuż po  zapoznaniu uczniów z regułami nadawania nazw graniastosłupom oraz omówieniu poszczególnych części graniastosłupa. Zadanie 1: Zadanie 2   Pozdrawiam, Magda  

Pomimo zmieniających się podstaw programowych twierdzenie Pitagorasa zawsze zostaje nietknięte. Nic dziwnego, ze względu na ogrom zastosowań warto to twierdzenie znać. Dzisiaj trochę pomysłów na to, jak wprowadzić to twierdzenie. Krótki film, aby wywołać pozytywne emocje   2.  Wprowadzenie do twierdzenia Pitagorasa [karta pracy]   3.  Trening zapisywania twierdzenia Pitagorasa z learningapps (na urządzeniach mobilnych, nie na tablicy interaktywnej) 4. Labirynt – obliczanie długości boków trójkąta prostokątnego 5. Tygodniowy projekt „If Pythagoras had Instagram”, którego rezultat umieścimy na padlecie. Projekt ten zastąpiłam webquestem – „Ślimak Teodorosa”. Webquest „Ślimak Teodorosa” Wprowadzenie: Powszechnie wiadomo, że Twierdzenie Pitagorasa można zastosować w wielu różnych rzeczywistych sytuacjach. Warto spojrzeć na to twierdzenie inaczej. Dzięki niemu jesteśmy w stanie tworzyć takie ciekawe konstrukcje jak Ślimak Teodorosa. Zadanie: Twoim zadaniem będzie przygotowanie plakatu A3 z konstrukcją ślimaka Teodorosa składającego się z szesnastu trójkątów. Wraz z plakatem dostarcz nauczycielowi zapiski z obliczeniami. Wykonane plakaty zostaną powieszone w sali 22. Ostateczny termin wykonania zadania to…

Czytaj dalej

Witajcie, Luty był zdecydowanie miesiącem bezpieczeństwa w sieci. Tę wyjątkową okazję postanowiliśmy uczcić nietypową lekcją informatyki. Inspirując się miejskimi grami terenowymi, postanowiłam stworzyć własną i na skalę szkolną. Wcieleni w rolę detektywów, uczniowie mieli za zadanie dowiedzieć się jaką nazwę nosił wirus i jak działał.  Zachęcam do zapoznania się z materiałami. Pozdrawiam, Magda potega_wirusa_scenariusz potega_wirusa_list_powitalny krzyzowka sudoku potega_wirusa_list_koncowy napis_recepcja napisy_nazwy_pokoi wizytowka kwadraty_alfabet

Witajcie, po małym przestoju wracam do świata wirtualnego. Dzisiaj chciałabym odpowiedzieć na zaproszenie Superbelfrów i opisać jak pracuję. Miejsce na mapie: Gdynia/Gdańsk Pomimo, że jestem urodzoną gdynianką, to większość swojego życia spędzam w Gdańsku. Miejsce w sieci: eims.pl/magdauczy  https://www.instagram.com/magdauczy/  https://www.facebook.com/magdauczy/ Praca/zawód/zajęcie: Jestem nauczycielem matematyki i informatyki w ZKPiG nr 33 w Gdańsku. Dodatkowo prowadzę zajęcia z robotyki dla uczniów gimnazjum. Staram się dzielić swoimi pomysłami na lekcje i materiały edukacyjne w sieci. Jedno słowo które opisuje to jak pracujesz: niestandardowy Najważniejsze urządzenie: telefon Najważniejsza aplikacja: facebook Jak zacząłeś/aś robić to co teraz robisz? Przypadek (może nie do końca). Wybierając kierunek studiów nie myślałam poważnie o pracy w szkole. Znalezienie pracy w placówce oświatowej tuż po studiach graniczyło z cudem, lecz po przepracowaniu pierwszego roku, wiedziałam, że to zawód dla mnie. Z czego korzystasz, kiedy uczysz (aplikacje, urządzenia, strony, metody)? Najczęściej z anglojęzycznych stron do nauki matematyki… teraz – geogebra, facebook, learningapps, kahoot, quizizz, khanacademy Staram się…

Czytaj dalej

30/40