Z uczniami trzeciej klasy gimnazjum wkraczamy w FUNKCJE. Z mojego doświadczenia w pracy z uczniami szkół średnich, wynika że to właśnie ten dział jest kluczowy. Uczniowie często nie rozumieją sensu poznawania kolejnych funkcji: liniowych, kwadratowych, wielomianowych, wymiernych, trygonometrycznych, wykładniczych i logarytmicznych. Wcale mnie to nie dziwi. Przez całą szkołę średnią poznajemy narzędzia, których być może nigdy nie użyjemy, ponieważ nie będziemy wiedzieć jak. Realizując kolejne działy z reguły brakuje nam czasu na zadania tekstowe, a nawet jeżeli już dotrwamy do tych zadań, to dla uczniów wydają się one być oderwane od rzeczywistości. Chcąc wspierać rozwój myślenia matematycznego u moich uczniów, postanowiłam rozpocząć dość łatwy dla uczniów temat „Odczytywanie wykresów” z innej strony i pokazać to, czego nie widać na pierwszy rzut oka.
Po pierwsze: GRAPHING STORIES
Słyszałam o tym narzędziu już na początku mojej kariery zawodowej. Niestety wówczas nie potrafiłam wymyślić dla niego zastosowania. Natomiast teraz się udało. Lekcję rozpoczynamy od obejrzenia kilku filmów pokazujących zależność między czasem a wskazaną wielkością. Po pewnym czasie uczniowie sami zaczynają przewidywać jak będzie wyglądał wykres. Filmy wybrane przeze mnie:
Po drugie: JAKI KSZTAŁT MA WYKRES…
Po obejrzeniu serii filmów, warto z uczniami zrobić podobne zadanie polegające na dopasowaniu wykresu do sytuacji w zadaniu.
Po trzecie: DANE AUTENTYCZNE
Chcąc nadal podtrzymać przydatność matematyki w życiu postanowiłam stworzyć wykresy bazujące na danych z Głównego Urzędu Statystycznego. Dla mnie istotne znaczenie miał wykres o liczbie osób trenujących siatkówkę w sekcji juniorskiej, gdyż jest to dziedzina bliska moim uczniom.
Pobierz kartę pracy –> odczytywanie_wykresow
Po czwarte: PRACA Z PODRĘCZNIKIEM
Na sam koniec uczniowie pracowali w grupach z podręcznikiem.
Mam nadzieję, że pomysł Ci się spodobał.
Pozdrawiam,
Magda