Jedno zdanie o lekcji matematyki

Jedno zdanie o lekcji matematyki

Witajcie,

zbliżający się koniec roku szkolnego skłania do refleksji. Każdy nauczyciel zastanawia się nad tym, co się udało, co nie wyszło i co należałoby poprawić od przyszłego roku szkolnego. W tym roku szkolnym postanowiłam odejść od ankiet (była o nich mowa w jednym z postów) i poprosić moich uczniów o jedno zdanie na temat lekcji matematyki.

Nie będę ukrywać, że pewne wypowiedzi nie były dla mnie zaskoczeniem – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Gdy uczniowie mają do nas zaufanie, nie boją się od czasu do czasu wspomnieć, co można byłoby poprawić na lekcji. Bardzo szanuję zdanie każdego z nich, dlatego staram się wprowadzić zmiany, jeżeli jest to tylko możliwe. Zanim opowiem, jakie są wnioski na przyszły rok szkolny, chciałabym zaznaczyć, że nie wszyscy uczniowie chcieli się wypowiedzieć i niektóre z wypowiedzi nie są na temat lekcji matematyki, lecz dotyczą relacji międzyludzkich panujących w klasie.

Przejdźmy do konkretów. Od uczniów dowiedziałam się, że:

  • na lekcji jest głośno i panuje chaos,
  • współpraca pogorszyła się w drugim semestrze,
  • „lekcje matematyki są super”,
  • „lekcje matematyki bardzo mi się podobają, są ciekawe i potrafi Pani ciągle je rozwijać i ulepszać, ale uważam, że lekcje powinny być cichsze żebyśmy mogli być bardziej skupieni na zadaniu”,
  • za dużo zadań (za dużo przerabiamy),
  • za mało zadań (za mało przerabiamy),
  • „na lekcjach jest bardzo sympatycznie, dużo przez ten rok się nauczyłam”,
  • „bardzo dużo uczę się podczas lekcji”,
  • „dobrze Pani tłumaczy”,
  • „dużo kreatywnych lekcji”,
  • „ciekawe lekcje, ale czasami nie mam siły”,
  • „jest spoko”,

oraz hit tegorocznej ewaluacji:

„W pierwszej wszystkie są dodatnie,

w drugiej tylko sinus,

w trzeciej tangens i cotangens,

w czwartej tylko cosinus.”

W przyszłym roku popracujemy nad tym, aby lekcje były cichsze. Chciałabym również bardziej zindywidualizować nauczanie ze względu na różne głosy na temat ilości przerabianego materiału. Oczywiście nie przedstawiłam wszystkich wypowiedzi uczniów. Duża część z nich odnosi się do relacji na linii nauczyciel – uczeń. Szczere wypowiedzi uczniów utwierdzają mnie w przekonaniu, że oparcie nauczania na relacjach rzeczywiście działa i jest skuteczne. Jedno zdanie na podsumowanie:

Lekcje matematyki są bardzo interesujące i ciekawe, to co mówi i jak Pani tłumaczy wciąga i chce się uczyć i współpracować.

Właśnie taki był mój cel.

Pozdrawiam,

Magda

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *