cyfrowa demencja

cyfrowa demencja

Witajcie,

dzisiaj kilka cytatów z książki „Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci” autorstwa Manfreda Spitzera. W swojej publikacji autor porusza temat wpływu nowych technologii na ludzki mózg, dostarcza praktycznych porad, jak z tym wpływem walczyć oraz wyjaśnia naturę procesu uczenia się.

Kto wychodzi z założenia, że materiału, którym się zajmuje, albo nie może się nauczyć, albo tego nie chce, ten rzeczywiście opanuje go nie najlepiej. Jeśli więc nie zależy nam na tym, by coś się utrwaliło w pamięci, wtedy naprawdę zapamiętamy o wiele mniej.

Stres zatem nie tylko zwiększa ryzyko pojawienia się nadciśnienia tętniczego, zawału serca, wrzodów żołądka, zaburzeń hormonalnych, zaniku mięśni i osłabienia systemu immunologicznego, lecz także prowadzi do obumierania komórek nerwowych w mózgu.

Kto podczas wędrówki w górach po długim wypatrywaniu szarotki alpejskiej wreszcie ją znajdzie, nie zapomni tak prędko, gdzie i kiedy się to zdarzyło. Nawet w trakcie procesu postrzegania, czynności sprawiającej wrażenie dosyć pasywnej, aktywność naszego mózgu jest w rzeczywistości bardzo wysoka.

Komputer właśnie dlatego, że wyręcza uczniów w pracy umysłowej np. w przepisywaniu treści z tablicy, siłą rzeczy wywiera negatywny wpływ na proces uczenia.

Najnowsze badania nad pamięcią potwierdzają tę wypowiedź; intensywna, ale daremna próba przypomnienia sobie jakiegoś słowa (obłudnik po angielsku to …?) zaskutkuje jego zapamiętaniem prędzej niż ponowne zajrzenie do słownika (obłudnik – hypocrite). Niedokończona próba znalezienia rozwiązania utrwala rozpatrywaną kwestię w pamięci bardziej niż „zwykłe przeżuwanie.”.

Z tego, co wiemy dziś na temat przetwarzania informacji przez człowieka, wynika, że osiąga ono najgłębszy poziom w dialogu lub dyskusji.

Innymi słowy, biegłość w operowaniu palcami, a przede wszystkim to, jak intensywnie korzystaliśmy z nich w przedszkolu, ma duże znaczenie dla naszych umiejętności matematycznych. Badania dowodzą, że dzieci, które w przedszkolu wykazują większe zdolności manualne, w przyszłości są lepsze z matematyki, a więc krótko mówiąc – trening palców poprawia wyobraźnię matematyczną.

Ze względu na tematykę bloga skupiłam się wyłącznie na fragmentach związanych z procesem uczenia się. Wszystkie stwierdzenia są oparte na badaniach naukowych.

Pozdrawiam,

Magda

PS. Książka może wywoływać bardzo mieszane uczucia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *