Fascynująca matematyka

Fascynująca matematyka

To nie oksymoron, tylko tytuł książki napisanej przez Anne Rooney -brytyjską pisarkę, autorkę książek o zbliżonych tytułach „Fascynująca fizyka” czy „Fascynująca medycyna”. Podczas pisania książki autorka współpracowała z różnymi naukowcami. Właściwy tytuł tej pozycji to „The story of Mathematics. From Creating the Pyramide to Exploring Infinity.” i moim zdaniem zdecydowanie lepiej opisuje zawartość książki niż polski odpowiednik. Można tam znaleźć wiele ciekawych faktów-anegdot związanych z rozwojem matematyki. Na przykład: Czy mamuty potrafiły policzyć swoich napastników? Niektóre zwierzęta prawdopodobnie potrafią odróżniać…

Read More Read More

Na wojnie

Na wojnie

Większość z nas rozpoczęło już przygotowania do nadchodzącego roku szkolnego. Z jednej strony oswajamy się z efektem reformy, uczestniczymy w szkoleniach i zebraniach oraz opracowujemy plany wszelkiego rodzaju. Natomiast z drugiej – szukamy pomysłów na pierwsze lekcje i integracje z wychowankami. W tym roku nie wiem jacy są moi przyszli uczniowie. Z tego powodu, szukam czegoś niebanalnego i uniwersalnego. Wróciłam do nieopisanego pomysłu z zeszłego roku i zaczęłam się zastanawiać, czy mogę go ponownie wykorzystać. Wydaje mi się, że tak….

Read More Read More

Chodnikowa matematyka

Chodnikowa matematyka

Idziesz sobie chodnikiem, a tu matematyka! Tegoroczny urlop upływa pod znakiem zdobywania kolejnych szczytów w Beskidzie Sądeckim, rozwiązywaniu hanije, czytaniu „Fantastycznej matematyki” oraz szukaniu matematyki wszędzie. Do matematycznej uważności skłoniła mnie prowadząca stronę na Facebooku (i Instagramie) Matematyka u Sienkiewicza. Autorka ogłosiła konkurs pt. „Kiedy spotkasz matematykę podczas wakacji, to zrób jej zdjęcie”, w którym każdy może wziąć udział. Dodatkowo, ciągle mam w głowie metodę trzech kroków, do której potrzeba wiele zdjęć i nagrań. Do czego, z wyjątkiem metody trzech…

Read More Read More

Trzy kroki

Trzy kroki

Po upływie roku czasu wracam do Dana Meyera i jego wystąpienia z 2010 roku, o którym wspominałam w poście Po co mi to? Przez cały rok szkolny starałam się zaadaptować to, co głosił Dan – odwróćmy kolejność, zacznijmy od zadań tekstowych zamienionych w wyzwania. Nie jest to jest łatwe zadanie, w szczególności, gdy pracuje się ze sportowcami i próbuje nauczyć ich rozszerzonej matematyki. Nie miałam do końca pomysłu, jak to zrobić i nie potrafiłam zaadaptować metody promowanej przez Dana – 3…

Read More Read More

Lilavati

Lilavati

Witajcie, dzisiaj postaram się zdać krótką relację na temat pokoju zagadek (tym razem nie matematycznego) stworzonego na potrzeby nocowania w szkole – ostatniego takiego wydarzenia w naszej likwidowanej placówce. Pomysł na fabułę dojrzewał w mojej głowie bardzo powoli. Każdy, kto próbował zbudować pokój zagadek doskonale wie, że największe problemy stwarza wybór odpowiedniej koncepcji. Czerpiąc ze swojego doświadczenia dobór scenariusza rozpoczęłam od decyzji o pomieszczeniu. Początkowo ze współorganizatorkami myślałyśmy o szatni w piwnicy, jednak odrzuciłyśmy tę opcję ze względów bezpieczeństwa. Następnego…

Read More Read More

Ja mam … logarytm

Ja mam … logarytm

Witajcie, wpis ten jest rozszerzeniem wpisu z zeszłego roku dotyczącego wprowadzania logarytmów. Zaproponowałam wówczas wstępne przećwiczenie definicji logarytmu za pomocą dość prostych quizów online. W tym roku postanowiłam sięgnąć po coś innego. Mianowicie grę „Ja mam, kto ma?”. Gra ta sprawdza się przy prostych obliczeniach lub zamianach postaci liczbowych tak jak u Bajdocji. Na czym polega gra? Na początku ustalamy, która osoba zaczyna. Zadajemy tak długo pytania i odpowiadamy na nie, aż odpowiedzi udzieli osoba, która rozpoczynała. Oczywiście można dostosować…

Read More Read More

Turkusowa walizka

Turkusowa walizka

Witajcie! Minęły lata świetlne od ostatniego wpisu. 🙂  Prawda jest taka, że wciągnął mnie wir obowiązków szkolnych i dopiero teraz pomału wychodzę na prostą. W ramach przekupstwa, chciałabym podzielić się z wami pewnym pomysłem na lekcję i przydatnymi narzędziami. A wszystko zaczęło się od turkusowej walizki i chęci powtórzenia escape roomu z zeszłego roku (DBI)… Lekcja rozpoczęła się jak zwykle od czynności organizacyjnych. Po sprawdzeniu obecności, podzieliłam uczniów na 3 grupy (tyle walizek byłam w stanie dostarczyć do szkoły) po…

Read More Read More

Parabole wokół nas

Parabole wokół nas

Witajcie, z drugą klasą liceum wkroczyliśmy w świat funkcji kwadratowych. Chcąc wywołać pozytywne nastawienie do nowego działu postanowiłam dokonać pewnych poszukiwań dotyczących obecności paraboli wokół nas. W ten sposób odkryłam kilka ciekawych filmów. Pierwsze dwa filmy nie powinny nas zaskoczyć. To standardowe przykłady parabol występujących w świecie rzeczywistym. Natomiast szczególnie warto zwrócić uwagę na przykłady wykresów funkcji kwadratowych w grach (nie tylko Angry Birds). Możemy wówczas nawiązać do ekranu monitora jako układu współrzędnych, tak często wykorzystywanego podczas lekcji… Po obejrzeniu…

Read More Read More

tri(?)flexagon

tri(?)flexagon

Witajcie, dzisiaj dla odmiany więcej oglądania niż czytania. Zapraszam na filmy instruktażowe jak wykonać tritetraflexagon i triheksaflexagon. Z góry przepraszam za błędy językowe – jest to mój debiut i mam nadzieję, że z tego powodu jestem po części rozgrzeszona. 🙂 O elastycznych wielokątach tj. flexagonach możesz przeczytać we wpisie. Pozdrawiam, Magda

Odczytywanie wykresów

Odczytywanie wykresów

Z uczniami trzeciej klasy gimnazjum wkraczamy w FUNKCJE. Z mojego doświadczenia w pracy z uczniami szkół średnich, wynika że to właśnie ten dział jest kluczowy. Uczniowie często nie rozumieją sensu poznawania kolejnych funkcji: liniowych, kwadratowych, wielomianowych, wymiernych, trygonometrycznych, wykładniczych i logarytmicznych. Wcale mnie to nie dziwi. Przez całą szkołę średnią poznajemy narzędzia, których być może nigdy nie użyjemy, ponieważ nie będziemy wiedzieć jak. Realizując kolejne działy z reguły brakuje nam czasu na zadania tekstowe, a nawet jeżeli już dotrwamy do…

Read More Read More